vrijdag 9 maart 2012

Toon Tellegen leest fragmenten uit 'Het Wezen van de Olifant'

Klik op bovenstaande link en krijg de smaak te pakken!

Het viel misschien al op, maar de laatste tijd ben ik nogal "into dieren". Ik heb daar ook rond gewerkt in mijn verwerkende workshop de dinsdag (stage PKV) en ik ben daar erg tevreden over. In mijn stage voor Nederlands heb ik het ook eventjes geïntegreerd en dat werkte prima.
Schrijvers zoals Toon Tellegen, die vaak over dieren schrijven, willen daarmee (bijna) altijd iets zeggen over de mens. Kijk maar naar Reinaert de Vos, waarin kritiek wordt geleverd over de standenmaatschappij die toentertijd was.
Inhoudelijk is er een ruim aanbod: je integreert ook woorden zoals 'personificatie', 'dierenepos'... Misschien is dat dan weer eerder voor in de lessen Nederlands, maar het zijn dan ook maar mogelijkheden/tips.
Je kunt de leerlingen aanzetten tot leesplezier door voor te lezen uit dierenverhalen, je kunt het hebben over dierenvergelijken (vb. 'Zo sluw als een vos'), spreekwoorden en zegswijzen waar dieren in voorkomen... Je ziet: er is een ruim aanbod!

Nog enkele ideetjes die hierbij aansluiten:
- schrijf een dierenverhaal, met jezelf als dier in de hoofdrol (woord)
- dierenhoudingen (drama, maar ook dans: dierenbewegingen)
- ...

Geïnteresseerd? Laat het mij weten! Ik heb nog twee lesvoorbereidingen die hier een beetje bij aansluiten (één van Nederlands en één van PKV).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten